Vanhojen koristemaalausten puhdistus & retusointi

Restauroijan vastuullinen ja vaativa työ vanhojen pintojen säilyttämiseksi sekä vanhaa kunnioittava korjaaminen.

Tässä kuvassa puhdistan seinämaalausta Helsingin maalariammattikoululla, tämä oli työn alla ennen etäsuositusta.
Tämän työn parissa en ehtinyt retusointiin asti, mutta puhdistuksen ehdin tehdä ja siitä kerron lyhyesti tässä julkaisussa jäljempänä, onhan minkä tahansa vanhan pinnan puhdistuksessa samat suunnittelu, koepuhdistukset sekä työvaiheet joista aloitetaan harkiten puhdistus sekä korjaus eli retusointi tarvittaessa.
Esittelen myös retusointia ja korjaamista muutamalla työllä jotka olen tehnyt omassa verstaassa nyt etänä

Restauroinnin perimmäinen tarkoitus on säilyttää vanhoja pintoja tuleville sukupolville, riippuen työstä ja esimerkiksi asiakkaan toiveista lähtien joutuu jokaisen työn kohdalla miettimään ja perustelemaan tehtävät käsittelyt pinnoille.  Lähtökohtaisesti käytetään perinteisiä menetelmiä ja materiaaleja jotka ovat käsillä olevan työn mukaisia. Joskus pelkkä puhdistus ja suojaus on riittävä toimenpide, toisinaan taas työ voi olla vaikka vanhojen koristemaalausten esille otto monien modernien maalikerrosten alta ja täydellinen palautus entiseen asuunsa jolloin Vanha työ pääsee jälleen esille, tai vanhan koristemaalauksen vaurioiden korjaus paikallisesti, uusien vaurioiden estäminen ja hallittu retusointi jolla tarkoitetaan pelkästään vauriokohtien korjaamista, häivyttämistä ja maalaamista korjauskohtia niin että vauriokohdat saadaan "upotettua" kauniisti alkuperäiseen työhön. Koristemaalaukset voidaan myös mallin mukaan toisintaa eli rekonstruoida uudempien kerrosten päälle. Tämän tyyppiset työt tehdään yleensä Museoviraston toimivallan alaisina töinä esimerkiksi suojelukohteiden remontti-ja saneeraus töiden yhteydessä ja työn tekijänä on ammattitaitoinen konservaattori tai restauroija.

Tässä muistiinpanoja yhdestä työn alle ottamastani laatikosta. 
Tietoa tulee yllättävän paljon ennenkuin edes pääset itse kunnostamiseen. Sivuja kertyi 3 kpl A4
Dokumentointi
 on aina ensimmäinen homma mistä aloitetaan ja mihin kirjataan kaikki tutkimuksista, vaurioista, kunnosta,historiasta,
työnsuunnittelusta, toteutuksesta, materiaaleista sekä valmiin työn esittelyä unohtamatta. Ammattitaitoinen restauroija myös tietää omat kykynsä ja osaa myös kyseenalaistaa ne vaativissa töissä ennen aloitusta. Keskustelut ja kysymykset kokeneempien tekijöiden tai asiantuntijuudessaan etevämämpien kanssa ovat järkevä osa vaativan työn suunnittelua, sekä pohdintaa eri työtavoista kannattaa aktiivisesti harjoittaa. Ala on jatkuvan oppimisen malliesimerkki 😊

Tässä malliesimerkki siitä kun yksi ihminen valvomatta ja hutkien ilman tarvittavaa pätevyyttä, päättää ruveta "korjaamaan" kulttuurihistoriallista aarretta


Mutta ei tästä sen enempää kuin että tämä on maailmanlaajuisesti herätellyt keskustelua mm. Taitavien ja ammattitaitoisten konservaattoreiden ja restauroijien tarpeellisuudesta kulttuuriperinnön suojelemisessa sekä arvokkaiden kohteiden suojelusta ylipäätänsä. Suomessa meillä on mm. Museovirasto joka tutkii ja suojaa osaa esim.vanhoista rakennuksista ja pinnoista.

Materiaalitutkimukset
 Millainen on pinnan alla oleva pohjamateriaali? Esim. Kiviaines vai kenties kipsilevy. Entä mikä maalityyppi on kyseessä?
Maalityyppi jolla työ tehty voidaan testata monilla tavoin. Mm. Liuottimien reagointi. Aloitetaan aina miedoimmasta: vesi, tärpätti,sinol,lipeä.. Huomio! Liimamaalilla tehtyä koristemaalausta ei saa puhdistaa vedellä! kuivapuhdistukset ovat ensisijaiset.
Itse työ aloitetaan aina puhdistuksesta joka myös testataan ensin pienelle alueelle lähinnä siksi että selviää millaisen puhdistuksen työ sietää hajoamatta tai työtä vaurioittamatta.Taas "miedoimmasta" järeimpiin edeten työtä ja pintaa kunnioittaen ja patinaa säästäen.
Pölyn poisto pehmeällä siveltimellä, ylhäältä alaspäin, kuivapuhdistusmenetelmät:ranskanleipä ja puhdistussieni,sylki ja vanupuikot, vesi, ja aivan viimeisenä voi kokeilla alkoholipitoisia aineita. Näitä harkiten vain pahimpiin esim maaliroiskeisiin, liima tai teippivaurioihin.
Testasimme vanhaan temperamaalityöhön liuottimia ja useimmat olivat liian tujuja puhdistukseen. Tämän testin avulla löysin hellävaraisimman alkoholipitoisista aineista joka oli ehdottomasti Sinol.
Vasemmalta alkaen: vesi,sinol,asetoni,tärpätti,ksyleeni. Paras ja hellävaraisin oli vesi mutta liima sekä maalitahrat eivät puhdistuneet, sinol hellävaraisesti käyttäen irroitti vaikeammat tahrat.

Sitten hommiin!

Vanhojen hedelmälaatikoiden kunnostus


Nämä rouheat hedelmälaatikot n.1950-luvulta ja ovat lepäilleet vuosikymmeniä navetassa sään ja tuholaisten, lähinnä hiirien armoilla. Otan nämä huolelliseen puhdistukseen ja retusoin eli korjaan vauriot ja täydennän puuttuvat kohdat päädyissä olevista kuvista.


tässä kuivapuhdistuksella irronneet liat, käytin pehmeää pensseliä sekä kuivapuhdistus sientä.
Viimeistelin puhdistuksen "ihmeöljyllä" jolla sain liuotettua puusta kunnolla mm. Eläinten jätökset sekä moottoriöljyt.

Kuvia ennen retusointia:
kuvia retusoinnista valmiina:
Päädyissä liimapaperikuvat, hyvin repaleiset ja höttöiset.
Kiinnitin paperin pinnan puhdistuksen jälkeen fixatiivilla, joka on hengittävää paperille tarkoitettua kiinnitysainetta.
Retusoinnin tein matta taiteilijavernissalla ja pigmenteillä. 
Näistä tuli mun työlaatikot 😊
Tykkään!

Vanha koristemaalattu kirstu

Restaurointi näyttötyöni joka valmistui viime viikolla, on tämä nätti mutta kovia kokenut kirstu, olen saanut tämän ystävältäni vuosia sitten ja se on kärsivällisesti odottanut korjaajaansa.

Ensimmäinen homma oli saranan korjaus, sekä koristekuvion jäljentäminen ja täydentäminen puuttuvien osien kohdalta

   Kirstu on öljymaalilla maalattu, jossa kaunis kukka-aihe kannessa, joka pahoin kärsinyt ja iso osa kuviosta puuttuu kokonaan.
Puhdistin pinnat kuivamenetelmillä, sekä valmistin kiinnitys liuoksen ensimmäistä käsittelyä varten.

Dammarvernissaa 1/2
Taiteilijavernissaa matta1/2 Kuiviketta 5% kokonaismäärään
Työn kuivuttua levitin liitua jäljentämäni paperin alapuolelle ja kynällä piirtäen "siirsin" kukka-aiheen kannen pinnalle
Sitten pohjasävyn valmistus! öljymaalia tietenkin

Pohjaväritys on valmis, kukka-aiheen puuttuvat kohdat näkyvät jäljennöksenä himmeästi liidulla pinnassa

Sitten muut sävyt pigmenteillä öljymaaliksi ja eikun taiteilemaan 😁


öljymaalin kuivuttua vielä samanlainen dammarvernissaa öljykerros pintaan kuin aloittaessa, ja työ on valmis! 

Huomioitavaa on että kaikki vanhat maalikerrokset ovat esillä, ja vauriokohdat sävytetty tarkkaan jolloin sain yhtenäisen oloisen pinnan ja kukka-aiheen täydennettynä ilman peittämättä vanhoja kerroksia

Nyt tuli niin paljon asiaa kerralla! 
Jos jaksoit tänne asti lukea niin upea suoritus😊
Sutipuikkari viettää parin luentoviikon jälkeen pitkää joululomaa...

Joten hyvää joulua & uutta vuotta kaikille 
Toivoo: Petra Tonttu
                          Ensi vuoteen!
                    Yritykseni nettisivut:











Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Cajsan Helmen vanhat tapetit

Perinteisen Lapinrummun rakentaminen

Mukailumaalaus